Thuiskomen | Mensen | Beelden | Contact | Zoom

terug van weggeweest

Herman & Tineke

Lisse en Jolente

In augustus 2014 schreef ik een Mensen van bij Ons over deze vier musketiers die op 1 september vertrokken voor een reis van elf maanden naar Zuidoost-Azië, Nieuw-Zeeland en Australië. Heel die tijd kon ik hen volgen via hun blog en was ik meer dan gefascineerd door wat ze allemaal zagen en meemaakten. ‘Come and see next year’ had ik aan het einde van mijn verhaal toen geschreven en belofte maakt nog altijd schuld. Eind november ben ik dan eens een avond met hen gaan babbelen over dat voorbije jaar. Het was helemaal niet de bedoeling in deze bijdrage een verslag te maken van die elf maanden, dat zou heus een beetje van het goede te veel zijn.
Als schoolmister had ik hen een huiswerk gegeven. Kies tien foto’s uit met een verhaal en zoek bij ieder land nog een waw-foto. En ze hadden zich plichtsbewust gekweten van hun taak. In tien beelden gaven ze me hun relaas over het jaar van hun leven. Drie uur lang werd ik getrakteerd op alle mogelijke superlatieven die onze Nederlandse taal rijk is. Het was een boeiende avond.

wereldbol

Omdat ze hun huis voor een jaar verhuurd hadden, begon hun reis al op 30 juli 2014. Een maand lang vonden ze een onderkomen in een appartement in De Haan aan Zee en op 1 september stonden ze gepakt en gezakt op Zaventem en checkten in met bestemming Denpasar, Indonesië.

Dit was hun agenda voor de komende elf maanden:

Vlag Indonesie

Indonesië

1 september - 27 oktober 2014

Bijna twee maanden toerden we door Indonesië, steekt Herman van wal. Dat land is een archipel van meer dan 17 000 eilanden.

Wij kozen voor drie eilanden: Bali, Lombok en Flores. Deze foto is genomen op het Kanawa-eiland in het Komodo National Park waar we enkele dagen verbleven. Toen hadden we echt een Robinson Crusoëgevoel.

In dat National Park leeft nog de prehistorische komodovaraan. Ik had als kind ooit een documentaire daarover gezien en deze dieren in het echt zien, dat was een jeugddroom die uitkwam, zegt Herman.

We hebben daar ook veel gesnorkeld, gaat Tineke verder, die onderwaterwereld met haar immens leven… da’s echt het paradijs. Op de foto zie je ook dat we les aan het geven waren. Herman en ik wisselden iedere dag en dat was best leuk. Taal en rekenen, dat ging vlotjes en wero kregen ze iedere dag er gratis bij. We deden dat meestal 5 dagen per week, maar kerst-, paas- en andere vakanties kenden we niet, lacht Herman.
Het was ook opmerkelijk dat de drie eilanden die we aandeden elk een aparte cultuur hadden. Flores was katholiek, Lombok islamitisch en Bali hindoeïstisch. Net of we drie verschillende landen bezochten.
Indonesie   indonesie

vlag nepal

Nepal

27 oktober - 5 december 2014

Eind oktober zijn we verhuisd naar Nepal. Dat is een heel authentiek land, vertelt Herman, voor ons was het precies een reis in de tijd. Het gaf ons een beeld hoe de mensen vroeger leefden. Nepalezen zijn echt niet materialistisch ingesteld en ze voeren familietradities nog hoog in het vaandel.

Een week lang mochten we in Gothauli het leven delen met een Nepalese familie.

Vissen, op het land werken, de vloer met stront en klei inwrijven, koken, samen eten (met onze handen)… ze leefden echt primitief. Voor ons was het back to basics. Dat was echt een zalige week, zegt Tineke, en we hebben er ook nog een adoptiekindje aan over gehouden. Dat meisje dat gehandicapt is aan haar handen, kon niet op het land werken en door onze steun kan ze studeren en dus een toekomst opbouwen. Op de foto zie je Lisse en Jolente die klapspelletjes spelen met de kinderen van onze gastfamilie.
nepal   nepal

Nepal was ook de olifantentocht door een National Park waar we krokodillen en neushoorns zagen, een tijger hebben we jammer genoeg niet gezien. En natuurlijk niet te vergeten de Himalaya. Wij vonden de Alpen al hoog, zegt Herman. Maar vergeleken met de Himalaya zijn de Alpen iets hoger dan de Zandberg. Zo immens hoog, je kunt je dat niet voorstellen. Maar Nepal was vooral gastvrijheid in het kwadraat en schone mensen.

Toen we na Nepal naar Bangkok vlogen, zagen we de Himalaya uit de lucht, vult Tineke aan, en dan word je stil, heel stil.

De meest opvallende foto is ongetwijfeld deze. In Katmandu ontmoetten we deze twee sadhu’s, gaat Tineke verder. Dat zijn geen verklede clowns of zo iets. Volgens het hindoeïsme zijn het levende goden op aarde, zij hebben tijdens hun leven het nirwana al bereikt. Als ze sterven worden zij begraven, terwijl gewone hindoes verast worden. Ze leven op straat, zij mogen marihuana roken, worden door mensen geholpen en geven je raad als je er naar vraagt. Rare mannen, zegt Herman, maar het is een verdomd prachtige foto.

nepal

vlag laos

Laos

9 december 2014 - 5 januari 2015

Na vier dagen Bangkok reisden we met de nachttrein naar Laos, gaat Tineke verder. We hebben daar de Mekongrivier gevolgd tot in het zuiden van Laos. Vooral het Bolavenplateau is bekend om haar prachtige watervallen, haar koffieplantages en haar overdonderende prachtige natuur.

Een gebied dat nog niet ontdekt is door het massatoerisme en dat op zich heeft een zekere charme, zegt Herman. Eind december hebben we vijf dagen een tocht met een brommertje gemaakt en op kerstavond kwamen we terecht bij een koffieboer. Ze hadden maar twee kamers en ze maakten spontaan er een vrij voor ons.

Op matjes onder een muskietennet konden wij slapen in ‘de beste kamer’. Laos is een boeddhistisch land, Kerstmis wordt er niet gevierd en dus lagen we op kerstavond om 10 uur in ons bed, lees matje. De koffieboer gaf ons een rondleiding op zijn plantage en liet ons heerlijke vruchten proeven die we niet kenden. Op de foto zie je hem met zijn vrouw die ons Lisse wegwijs maakt in het weven.

En welke taal sprak je daar? vraag ik hen. O, antwoordt Tineke, die boer kon Engels. Bijna overal konden we met Engels terecht en trouwens je hebt niet veel woorden van doen als je op zoek bent naar eten of een slaapplaats.

Laos   Laos

vlag cambodja

Cambodja

5 januari - 30 januari 2015
Na Laos trokken we naar Cambodja, vervolgt Herman. Het land is vooral bekend om zijn tempels, denk maar aan de tempels uit Junglebook. Op zoveel vierkante kilometer staat er de ene naast de andere tempel, niet te geloven. Dat lokt dan ook veel toeristen en dat was natuurlijk minder leuk. De eerste dag gingen we op pad met een gehuurde fiets, maar dat was echt niet te doen vanwege de hitte.
Trouwens, in die elf maanden dat we op weg waren, was het altijd warm, zelfs heet en de schaduw was onze beste vriend.
De volgende dagen reden we naar de tempels met een tuktuk (een gemotoriseerde riksja waarin een aantal passagiers kunnen vervoerd worden). Dat kostte in onze ogen drie keer niks en we hebben dan iets minder gezweet.
cambodja   cambodja

vlag myanmar

Myanmar

3 februari - 28 februari 2015

Van Cambodja ging het richting Myanmar (het vroegere Birma). Cultureel gezien ongetwijfeld het hoogtepunt van onze reis. Dat is betoverend schoon, zegt Tineke, en de mensen zijn er ongelooflijk vriendelijk.
Alle mannen lopen daar met een rok, vult Herman aan, en ik had er zo een gekregen van mijn broer die enkele jaren ervoor Myanmar bezocht had. Ik dacht, ik ga die eens aandoen voor de joke en onmiddellijk kreeg ik positieve reacties.

Het land is vooral bekend om zijn prachtige boeddhistische stoepa’s met goud bedekt, de kleuren, de geuren… Als er een land is waar je naar toe moet, is het wel Myanmar, krijg ik als raad. Ongelooflijk hoe goed daar alles bewaard gebleven is.
Onze twee blonde meisjes waren daar een bezienswaardigheid en de mensen wilden niets liever dan met ons Lisse en ons Jolente op de foto staan. Trouwens, zegt Herman, zo’n reis maken met kinderen opent overal deuren. Eigenlijk was dat meer dan een pluspunt.
myanmar   myanmar

vlag Nieuw Zeeland

Nieuw-Zeeland

3 maart - 25 april 2015
Van Myanmar trokken we terug naar Bangkok om daar het vliegtuig te nemen naar Nieuw-Zeeland. En dat is ver, ver, ver, zegt Herman, dat is van bij ons het andere eind van de wereld. Bijna twee maanden trokken we met een mobilhome door Nieuw-Zeeland en dat was voor mij alweer een droom die uitkwam.
Nieuw-Zeeland is van natuur het allerschoonste land, meent Herman, schoner kan niet. Zo afwisselend, zo groen, zo veel kleuren… Ik had gelezen dat je daar om de kilometer ‘Waw’ kon zeggen. Dat is misschien een beetje overdreven, maar toch om de tien minuten. Je ziet een vulkaan, dan de zee, dan een gebergte met een gletsjer die uitmondt in een tropisch regenwoud… Gewoon maf. We reden vaak met onze mond open van verbazing, zo mooi was het, voegt Tineke er aan toe.
Onze mobilhome, pikt Herman terug in, was ons hotel op wielen. Twee maanden lang waren we zo vrij als een vogel en konden we overnachten waar we maar wilden.

Nieuw-Zeeland gaf ons wel een cultuurshock na zes maanden Azië. Nieuw-Zeeland is Engeland aan het andere eind van de wereld. Zo vuil Azië soms was, zo clean is Nieuw-Zeeland.

En de mensen zijn er ook vriendelijk en heel gastvrij. Zo stonden we eens op een avond voor een huis bij de speeltuin van een stad, vertelt Tineke. ’s Morgens komt de man van het huis bij ons aankloppen en, zegt Herman, ik wou onmiddellijk zeggen dat we direct weg waren, maar de man vroeg waarom we gisterenavond niet eens aangebeld hadden. Dan konden de kinderen wat tv kijken. Ik schrok wel van zoveel gastvrijheid en we moesten voor we vertrokken bij die mensen een potje koffie gaan drinken. Een hemelsbreed verschil met de norsheid en de soms ongastvrije mentaliteit van ons, Belgen. In Nieuw-Zeeland zegt iedereen een goede dag en op een bank in het park maken mensen zonder problemen een praatje met jou.

nieuw zeeland   Nieuw Zeeland

vlag australie

Australië

25 april - 30 mei 2015

Na Nieuw-Zeeland staken we de Tasmaanse Zee over en belandden we in Australië. Eerst bezochten we Sydney. Vier dagen hebben we rondgezworven in de grootste stad van het land en daarna namen we een vlucht (onze duurste van heel onze reis) naar het Noordelijk Territorium. Daar huurden we een campervan, een kleine mobilhome en reden we door the outback.

Outback is de naam die Australiërs geven aan de onbewoonde gebieden. Na de drukte van een grootstad werden we ondergedompeld in de volledige leegte, zegt Herman. Door de woestijn reden we naar de Ayers Rock of de Uluru, de heilige berg van de Aboriginals. Uluru is een enorme monoliet en alle facetten van de rots hebben een mythologische betekenis. De berg beklimmen is voor de Aboriginals heiligschennis. De Australische regering ontraadt het, maar verbiedt het niet. Wij zijn er uit respect niet opgeklommen, voegt Herman er aan toe.

Die tocht door de woestijn, gaat Tineke verder, was een tocht door de pure verlatenheid. Om de zeshonderd kilometer had je een benzinestation en een winkeltje. We hebben er een school bezocht waar de 200 leerlingen les kregen via Skype. De dichtste woonde op 50 kilometer, de verste op 1700 kilometer van de school. We spraken daar met een boer wiens eigendom even groot was als België en die zijn koeien samendrijft met een helikopter. Onvoorstelbaar, zegt Tineke, en ook de sterrenhemel was daar overdonderend mooi omdat er geen lichtvervuiling is.
Na de woestijn reden we terug naar de bewoonde wereld en eens de regengrens overgestoken, veranderde het landschap totaal. Toen kwamen we in het gebied dat we kennen van Crocodile Dundee, moerassen en niet te vergeten krokodillen. De plaatselijke bevolking duidt de grootte van de beesten aan door de afstand tussen de ogen aan te geven.
Sydney   australie

vlag maleisie

Maleisië

30 mei - 29 juli 2015
Last but not least en om in schoonheid af te ronden kozen we voor Borneo, een heel groot regenwoud dicht bij de evenaar. Het is er altijd gloeiend heet en vochtig, drukkend warm, vertelt Herman. Iedere dag heb je daar een kletterend onweer dat ongeveer een half uur duurt, maar voor de rest is het gewoon fantastisch!   Dat ondoordringbaar oerwoud met al zijn geluiden van apen en vogels, het geritsel van de insecten. We spotten orang-oetangs maar we kozen voor de foto van deze neusaap, die alleen op Borneo voorkomen. Zo menselijk dat ie ons aankeek. Maleisië is echt een land van superlatieven.
maleisie   maleisie

vlag belgie

België

30 juli 2015 - ...
verwelkoming op zaventem

En op 27 juli schrijft Herman op zijn blog: “En dus nu zijn we terug in Kuala Lumpur. Morgen is het onze laatste echte dag, daarna zijn reisdagen waarbij onze neus naar Zele zal staan. We zijn blij met het veilige verloop, elkaar dankbaar dat we dit samen hebben gedaan en beleefd. Wat triestig en weemoedig ook, het was zo mooi en onvergetelijk. En ook een beetje bang, zoals we dat waren toen we vertrokken. We stappen terug in een wereld die een jaar de onze niet was.”

Nakaarten
Herman had voor het vertrek de reis meer dan uitgekiend. En, vraag ik hem, klopte die voorbereiding een beetje? Ja, antwoordt hij, voor het grootste deel wel. In Nepal zijn we twee weken langer gebleven dan gepland, Laos en Cambodja hebben we omgedraaid en enkel onze plannen voor Australië hebben we serieus gewijzigd.
In de vorige Mensen van bij Ons kon je lezen wat er allemaal in hun bagage zat. Had je alles bij? O, zegt Tineke, we hadden nog veel te veel bij. Alles wat je nodig hebt, kan je daar ook kopen en dikwijls voor een appel en een ei. Extreem gezegd, lacht Herman, je zou in je onderbroek kunnen vertrekken. Het enige wat je in Azië niet vindt, zijn goede schoenen en een badpak. Veel Aziaten kunnen niet zwemmen, ze gaan met kleren aan in het water. Ook onze medicijnen waren geen overbodige luxe alhoewel we ze niet vaak nodig gehad hebben.

Wat zeker onmisbaar was, was onze computer. Vooral om dingen op te zoeken was dat handig. En had je dan overal Wi-Fi?, vraag ik hen. Je kunt je dat niet voorstellen, zegt Herman, maar in Azië tot in het hol van Pluto had je Wi-Fi. De moeilijkste landen waren eigenlijk Nieuw-Zeeland en Australië. Daar moesten we op zoek gaan naar een bib of een internetcafé om te kunnen surfen. Internet was belangrijk om iedere week te kunnen skypen met de grootouders want zij wilden de kleinkinderen sowieso zien en horen.

Ook voor onze blog had ik natuurlijk het internet nodig. Omdat we meestal dicht bij de evenaar zaten, was het ’s avonds rond zes-zeven uur donker. De kinderen gingen vroeg naar bed, Tineke las vaak een boek en ik verwerkte onze belevenissen in een dagboek. Ik deed dat graag en ben heel blij dat het er is. Zelfs nu kijk ik geregeld naar onze blog om bijvoorbeeld te kijken waar we vorig jaar deze tijd zaten. En het was ook plezant te weten dat zoveel mensen ons volgden. In die elf maanden hadden we meer dan 22 000 bezoekers op onze blog.
Voor het vertrek had Tineke de reis proberen te begroten. En ze heeft dat goed gedaan, zegt Herman, op elf maanden hebben we ons budget maar met 2000 euro overschreden, dat valt dus best nog mee. We hadden nog geld om ons een (tweedehandse) auto te kopen toen we thuiskwamen.

En heb je iets gemist? vraag ik hen. Nee, antwoorden ze in koor, we hebben echt niets gemist, we hebben geen heimwee gehad, integendeel. We hebben alle vier geweend op het einde van de reis. Geweend, deels omdat ons avontuur erop zat, deels omdat we zo dankbaar waren om wat we allemaal gezien en meegemaakt hadden.

We beseften alle vier dat we iets unieks hadden beleefd: die prachtige natuur, de wilde dieren, de gastvrijheid, de vriendelijkheid van zoveel mensen… En door die reis, zegt Herman, zijn we zelf ook een stukje veranderd. We hebben elkaar beter, anders leren kennen. Onze relatie is er hechter door geworden en meer dan vroeger komt ons gezin op de eerste plaats. Met hen wil ik zo veel delen en als ze er niet zijn, mis ik hen. Vroeger kon mijn weekend niet vol genoeg zitten, dat is nu anders.

Thuiskomen was echt niet zo makkelijk, zegt Herman. Elf maanden lang was het leven heel simpel. Geen verplichtingen, geen agenda. Soms wisten we zelfs niet eens welke dag van de week het was en de enige ‘problemen’ die we hadden, waren eten en slapen. Ik heb nog nooit zo nijg geleefd als dat jaar! bekent Tineke.

En dan was het terug school? Ja, zegt Herman, we staan allebei in het onderwijs, we hebben een job die zin heeft en op 1 september gingen we terug aan de slag. En dat viel mee, alleen blijf je die herinneringen koesteren aan dat schoonste jaar van ons leven. Soms heb ik het er nog moeilijk mee, maar ik weet dat ik niet moet klagen of zagen.

En is er zo nog een droom? vraag ik hen. Ja, zegt Tineke, de microbe heeft ons wel te pakken. Alleen wordt het moeilijker om dat nog te doen. De kinderen van school houden is bijna niet meer mogelijk als ze ouder worden en op het ministerie van onderwijs hebben ze die gunstregimes voor mensen die een sabbatjaar willen nemen, afgeschaft. Ooit gaan we nog eens een verre reis maken. We gaan eerst nog wat sparen en dan zien we wel.

Ik neem afscheid van onze globetrotters. Herman & Tineke, bedankt voor die wereldreis in een notendop en den Duvel!

Mark De Block
20-XII-2015

P.S.: Dit was maar hun reis in telegramstijl.
Als je alle verhalen wil lezen en foto's wil bekijken,
dan surf je best naar

www.tangatanga.com/tinekehermanlissejolente
en je schrijft je in en elf maanden globetrotten komen voor jou tot leven.